KISS-Multi-Purpose Lader |
De
hier voorgestelde universele acculader is bruikbaar voor bijna alle
gangbare NiCad en NiMh cellen en is opgebouwd volgens het KISS principe
( Keep It Simple, Stupid - ofwel Keep It Small and Simple ). Het is geen snellader, dus het opladen kan veilig gebeuren gedurende een aantal uren met 1/10 van de accu capaciteit. En met NikkelMetaalHybride cellen, die geen geheugeneffect hebben is tussentijds laden geen bezwaar. De laadstroom wordt hier constant gehouden door het IC LM317. Deze spanningsregelaar is zo ontworpen dat de spanning tussen de ADJ. en OUT pen steeds op 1.25Volt gehouden wordt. Met de wet van Ohm is de toe te passen laadstroom te berekenen. Als je uitgaat van 200mA dan wordt R1 = 1.25Volt / 200mA = 6.25Ohm. Hier is dus 2x 12 Ohm- 5Watt parallel = 6 Ohm gebruikt ( uit de junkbox ). De LM317 moet wel even voorzien worden van een koelvin, omdat deze anders te warm wordt. De Spanningsbron is een simpele netadapter van 12Volt die ruim de stroom kan leveren ( 500mA ). Hier wordt deze lader gebruikt voor mijn Braun oplaadbaar scheerapparaat, omdat de originele snel-lader het niet meer zag zitten ( 12Volt/500mA ) en aangezien deze snoerladers niet los te koop zijn hier de oplossing. |
Datablad LM317 |
Schema uit Elektuur HG-Gids 2002 Schakeltor tbv LED indicatie voor controle laadstroom |
PCB
49x49mm
|
Lader in gebruik |
Variant
op de KISS-
Lader een Multi-purpose lader. Links onder een 5V USB aansluiting om bv een MP3 speler te laden ( max 100mAmp ). De R van 10K achter de USB-A is een pull-up weerstand om de DATA pennen 2 en 3 +5V te maken . Bij Sommige apparaten is dit nodig om te kunnen laden. |
Midden
onder de
tulp steker voor de Braun.
En in het midden een aansluiting om een 9Volts Accu blokje te laden ( max 15mAmp ). Keuze te maken dmv schakelaartje. PCB
afmeting 50x70mm
|
Onderhoudslader voor Motorfietsen ( en auto's) |
Als
een loodaccu door zelfontlading in een ongeladen toestand komt, dan
gaan de cellen sulfateren, waardoor de accu minder of zelfs helemaal
geen lading meer kan opnemen. Het is dus zaak om de accu van een
motorfiets goed te verzorgen als deze langere tijd niet gebruikt wordt.
Nu zijn er natuurlijk verschillende manieren om dit te verzorgen bv.
door druppellading. De lader uit de Elektuur van December 1997
controleert de accu spanning , en als deze onder de 12.6V is
gedaald
door zelfontlading, dan wordt de laadstroom ingeschakeld en in enkele
minuten weer op de maximale spanning van 13.8V gebracht. Met een kleine
aanpassing werkt deze lader ook op 6 Volts accu's . De laadstroom
wordt bepaald door de gebruikte trafo, Kies deze niet te hoog
bij
voorkeur 0.5 - tot 1Amp. De lader volgens onderstaand schema is door
mij gebouwd in werkt tot volle tevredenheid. Aansluiting op de
motorfietsaccu is dmv een Tulpstekker verbinding Male-Female ( aan
accuzijde ) zodat de lader snel aangesloten en losgehaald kan worden.
Als behuizing is hier een trafo kastje gebruikt van een Inventum
electrische deken. Voor een volledige technische uitleg, afregeling en bouw zie ook de Elektuur site . Een aanrader voor de zelfbouwende Motormuis. |
R8 en R9
aanpassen voor het laden van 6Volts accu's --- Zie
Elektuur artikel
|
De vorm van
het schakelrelais is natuurlijk niet belangrijk. - Hieronder een tweetal uitvoeringen gemaakt door een bezoeker van deze site - Printafmeting = 90x53mm |
Layout-1 |
Layout-2 |
Lader voor gesloten Gel accu's |
Op
radiovlooien markten kom je vaak 12V - 7.2Ah gesloten
gelaccu's
tegen, die voor een vriendelijke prijs aangeboden worden. Deze accu's
zijn nog prima te gebruiken als voeding voor een portofoon of
spanningsbron voor experimenten. Om gelaccu's nu veilig te laden en op spanning te houden vond ik in de Electuur van mei 1999 een leuk ontwerp.Het geheel werkt als een gewone lader met een spanning van 14.4V als de accu niet geheel vol is, hierna volgt druppel lading met een klemspanning van 13.8V. Het hart wordt gevormd door de 5-benige spanningsregelaar L200. De lader is ook te gebruiken voor 6V accu's, maar dan vervalt R7. Led indicatie voor voedingsspanning (groen ), accu spanning ( geel ) en laadspanning ( rood ) .Voor werking en afregeling zie het artikel ( PDF ) op de Elektuur site en er is hier een eigen print layout in Layo formaat beschikbaar |
Datablad
L200 |
Lader voor NiCad accu's |
Hoewel
je tegenwoordig steeds vaker NIMh accu's ziet, zijn
er ook
nog veel NiCad accu 's in gebruik vooral bij portofoons met een
accu pack.Nu is er op Internet genoeg info te vinden hoe je
het beste dit
type accu kan laden, dus hier hoef ik niets meer aan toe te voegen. Zelf gebruik ik al jaren een ( druppel ) lader uit de Electuur van Februari 1999 ( ja hier staan leuke ontwerpen in ) . Deze lader is voor verschillende accu spanningen en laadstromen in te stellen ( aanbevolen laadstroom = 10% van de capaciteit in Ah ). De laad cyclus duurt ongeveer 14.5 uur, dus dit is niet het type snel lader, maar wel veilig voor de accu, en gaat dan over op druppel lading. Voor werking en af regeling zie het artikel ( PDF ) op de Elektuur site |
Schema
Lader
zonder bovenzijde
|
Lader met
Portofoon
|
Hobby-Bob project |
Tot slot nog een ombouw projectje. Deze Arie-bewarie had in een hoek nog een oude V&D acculader liggen uit de jaren 70, omschakelbaar tussen 6 en 12V bij max 5 Ampere waarvan de plastic behuizing totaal op was en de inhoud deels gesloopt. Deze heb ik in een behuizing van een defecte PC voeding geplaats en zo van 2 versleten dingen weer een bruikbare lader gemaakt en dat is in deze tijd van recyceling wel leuk. Zie onderstaande foto's voor het resultaat. Alle gebruilkte onderdelen komen uit de junkbox. De elco was in dit geval nodig omdat de rimpel in de spanning voor de fan te groot bleek en deze niet wilde draaien.De fan is voorzien van een temperatuursensor die bij de trafo geplaatst is, dus bij belasting gaat deze sneller draaien. |
oude V&D lader met mechanische zekering |
|
De trafo
staat geïsoleerd op 4 kunstof bouten op een stukje printplaat. De mechanische stroombegrenzer / kortsluit beveiliging is herplaatst mbv 2x M3 boutjes. De bestaande schakelaar voor keuze 220/115V wordt nu gebruikt om te kiezen tussen een tussen 6V en 12V accu. En een LED indicatie hoort er natuurlijk ook bij. |